Toit kui meeleolu – kuidas kulinaarne esteetika inspireerib moodi ja ilu

6 aug 2025

Artisans
Industry
Retail

Donutsi stiilis küüned, gastro šikk esteetika ja mocha mousse Pantone aasta värvina. Toidu maitsed, värvid ja tekstuurid kujundavad nüüd ilu- ja moetööstust.

Tänapäeva digikeskses maailmas, kus esteetika on kaasatuse aluseks, näib toidumaailmast inspiratsiooni ammutamine olevat võtmetähtsusega toodete, fotosessioonide või välimuse sensoorse elemendiga rikastamiseks. Uuri, kuidas toit on muutunud vibeks ehk meeleoluks.

Taldrikult meigipaletile, gurmee ilu tõus

Ilubrändid on pikka aega oma toodetesse lisanud toidu koostisosi, kuid nüüd võtavad nad toidud omaks kui täieliku esteetika. See pole enam lihtsalt kirsipunane huulepulk, vaid nüüd on ka glasuuritud sõõrikumaitseline huulepalsam ja TikTokis näitavad mõjuisikud oma jälgijatele, kuidas luua maasika tüdruku meiki päikesesuudluse põsepunaga, mis jäljendab äsja korjatud marjade värskust. Ilubrändid toovad turule tooteid, mis jäljendavad lemmikmaiustuste välimust, tunnet ja lõhna. Popstaar Sabrina Carpenteri parfüüm Sweet Tooth näeb välja nagu šokolaaditahvel ning lõhnab kirsside ja šokolaadi järele.

Toit tekitab mugavust, nostalgiat, naudingut ja rõõmu. Emotsioone, mis sobivad ideaalselt ilu- ja moebrändide püüdlustega. Seega on toidust inspireeritud brändingu valimine espresso huulepulga või sünnipäevatordi küünelaki kaudu kindel viis ilutootele tunde ja emotsiooni edasiandmiseks.

Moe kulinaarne mõju

Toit on tohutu inspiratsiooniallikas ka moemaailmale. Stiiliplatvorm Byrdie kirjutas ‘, et toidust inspireeritud mood on meie suviste stiilimenüüde kõige maitsvam uus trend’, viidates kleitidele, millel on Itaalia pasta-teemalised prindid ja lihatoidulauast kõrvarõngad. Kuid toidust inspireeritud värvid, näiteks matcha roheline, mustikapiim või kaneel, on samuti moes olulised. Refinery29-s, on gastrošikk 2025. aasta peamine moesuund. „Mõelge: sobitage riietused kokku saiakeste, värvikoordineeritud kohvikupiltide või luksuslike õhtusöögilaudadega, mis on teie välimusele ideaalseks taustaks,“ selgitab TikToki trendiekspert Sara Ouardi.

Seda trendi on lihtne kujutada veidra ja kergemeelsena, kuid eksperdid näevad selles Z-generatsiooni ja millenniumi põlvkonna iha toidu ümber keerlevate seltskondlike koosviibimiste järele. Kuid toidukaupadest on saamas ka uus staatusesümbol, kuna nüüd, kui need nooremad põlvkonnad kulutavad nii suure osa oma sissetulekust toidukaupadele. " Minu arvates on põhjus, miks me moes nii palju toitu näeme, see, et noorem põlvkond, eriti Z-generatsioon, on oma toidukujutustes romantiseerinud pandeemiajärgset igapäevaelu," ütleb stilist Afi Maita Byrdie´le.

Sotsiaalmeedia võimendab atmosfääri olulisust

Nooremate põlvkondade – Z- ja Alfa-generatsiooni – elud toimuvad peamiselt internetis, eriti sotsiaalmeedias. Z-generatsiooni jaoks toimib TikTok isegi otsingumootorina, kust nad leiavad, kus süüa ja mida osta. Sotsiaalmeedia esteetika on sellele põlvkonnale väga oluline. Fakt, mida brändid ei saa ignoreerida. Kui nende tooted ja sisu pole visuaalselt köitvad, ei püüa see tähelepanu. 

Aga esteetika on enamat kui lihtsalt asjade ilu. Tegelikult jagavad Z-generatsiooni sotsiaalmeedia kasutajad pigem reklaame, mida nad peavad ‘naljakaks’ (59%) või ‘loominguliseks ja lahedaks’ (57%). Nende tähelepanu köitmiseks ja brändi armastama panemiseks on vaja luua õige õhkkond. Õhkkond on Z-generatsiooni uus turundusmõõdik, mida defineeritakse kui kogemuse, ruumi, toote või inimese atmosfääri, meeleolu või esteetilisi omadusi. Vibe juurdub sensoorses ligitõmbavuses ja esteetilises sidususes, mida sageli väljendatakse kureeritud visuaalide, muusika või atmosfääri kaudu. 

Digitaalmaailmas pommitatakse tarbijaid Instagramis ja TikTokis lõputute sisuvoogude ja stiimulitega. „Pole aega põhjalikeks selgitusteks, loogiliseks mõtlemiseks ega kõrgetasemeliseks lugude jutustamiseks,“ kirjutab loovstrateeg Joe Burns. “See, mis kõnetab ja jääb meelde, on tunne, toon ja meeleolu. Atmosfäär on viis luua midagi väga suurt isegi kõige väiksemas ruumis.”

Toit kui vibe

Toidu populaarsust ilu- ja moevaldkonnas saab seletada keskendumisega meeleoludele. Toit on ideaalne vahend meeleolu loomiseks, sest see on käegakatsutav, sensoorne ning sügavalt seotud mälu ja emotsioonidega. See võib digitaalses sisus nanosekunditega esile kutsuda õige emotsionaalse reaktsiooni. Värskelt küpsetatud leiva lõhn ja täiusliku latte kreemjas tekstuur on koheselt äratuntavad ja universaalselt lohutavad kogemused. Maailmas, kus esteetika juhib kaasatust, pakub toit rikkalikku ja multisensoorset keelt, mis ainsana ületab visuaalid.

Pane trend enda heaks tööle

Kuna brändid püüavad luua tarbijatega tugevamaid emotsionaalseid sidemeid, siis toidu, moe ja ilu sulandumine ainult süveneb. Olge valmis nägema rohkem maitsest inspireeritud meigikollektsioone, kondiitritoodetega moekapsleid ja lõhnaaineid, mis jäljendavad käsitöömagustoite. Kuidas saate seda võimalusena ära kasutada? Tehes koostööd erinevate tööstusharude kaubamärkidega. Mõtle Wonderskin x Chipotle "Lipotle" huulevärvi komplektile, Auntie Anne's kringlimaitseline parfüüm või Dove’i Confetti Cake kehapesuvahendile, mis on valminud koostöös Crumbliga. Moe- ja ilubrändid saavad ära kasutada teie brändi pakutavaid sensoorseid omadusi, samal ajal kui teie saate kasu kokkupuutest täiesti uue publikuga. 

Noored tarbijad küsivad selliste partnerluste kohta ka toidu- ja joogibrändidelt, kuna pool (52%) Z-generatsioonist ütleb, et kultuuriline olulisus on toidu- ja joogibrändi valimisel nende jaoks oluline, ning kolmandik (34%) väidab, et nad soovivad näha rohkem partnerlusi muusikutega, vastavalt 2025 aasta kevade Pion Predicts raportile

Avasta ilutoitude populaarsuse kasvu

Unusta kreemid! 2025. aastal on kõik ainult söömises, et saavutada särav nahk ja terved juuksed. Avasta, kuidas kollageeni, antioksüdantide ja probiootikumidega täidetud ilutoidud muudavad nahahooldust seestpoolt.

Related articles