Kollageeni tõus: salajasest koostisosast puusade jaoks funktsionaalse toiduni

15 mai 2025

Kuigi pagaritööstuse teadus- ja arendustegevuse spetsialistid on kollageeni kui koostisosaga juba tuttavad, on ka tarbijad sellest üha teadlikumad. Mõned valgubatoonid mainivad seda konkreetselt oma pakendil ja üha rohkem inimesi teab selle võimalikku kasu tervisele. Kuna tarbijad otsivad terviklikumat lähenemist tervisele ja pööravad rohkem tähelepanu sellele, mida nad söövad, on kollageen muutunud üha soovitavamaks koostisosaks. Meie ülemaailmses Taste Tomorrow uuringus väljendas 63% vastanutest huvi leiva vastu, mis on kohandatud nende isiklikele toitumisvajadustele ning 61% ütles sama kookide ja kondiitritoodete kohta. 

Kas olete huvitatud kollageeni võimalikest kasutusvõimalustest leivas, kookides ja šokolaadis? Sarah de Pelsmaeker, Puratos Grupi tervise & heaolu osakonna direktor on kollageeniekspert. Selles intervjuus räägib ta sellest, kuidas tööstus saab seda uudset koostisosa kasutada.

Miks me järsku kuuleme kollageenist nii palju?

Seda on Aasia riikides pikka aega tuntud ilulisandina, imeravimina, millest emad oma tütardele räägivad. Viimastel aastatel on kõik teised ka hakanud selle eeliseid mõistma.

Olen näinud kollageenituru plahvatuslikku kasvu alates 2018. aastast, mil mitmed idufirmad said suure tõmbejõu. Üks nendest oli Vital Proteins,toidulisandite tootja kes on sellest ajast Nestlé omanduses. Euroopa ja USA tarbijad kasutavad kollageeni üha enam ilulisandina ning paljud sportlased ja naised kasutavad seda oma liigeste kaitsmiseks.

Kollageenist on saanud ka funktsionaalse toidu oluline koostisosa. Paljud valgubatoonid, joogid ja kokteilid viitavad teaduslikele uuringutele, mis rõhutavad selle kasulikkust. Mõned ettevõtted, peamiselt USA-s, on seda väga edukalt turustanud ning nüüd on see jõudnud Lõuna-Ameerikasse ja Euroopasse.

 

Mis täpselt on kollageeni eelised?

Toidulisandite tööstus positsioneerib kollageeni tervikliku koostisosana. Kuid on ka spetsiifilisi kliinilisi uuringuid, mis näitavad, et see on tõhus iluainena, koostisosana sportlastele ja naistele ning liikumisprobleemidega vanematele inimestele. See aitab säilitada naha elastsust ning luua tugevamad küüned ja juuksed.

Kulturistid ja fitness-fanaatikud kasutavad lihasmassi kasvatamiseks sageli valke. Kollageen seda ei tee, kuid kasulik on seotud kehaosadele, nagu luud, liigesed ja kõõlused. Kui sportlased töötavad ainult lihasjõu kallal, siis nende liigesed ja kõõlused ei püsi samas tempos.

Kollageen on muutumas populaarseks ka vigastuste ja liigesekahjustuste ennetamise vahendina spordis ja vanemate inimeste seas. Selle mõju on kliiniliselt tõestatud.

 

Ja kuidas seda pagari- ja kondiitritoodete sektoris kasutatakse?

Peaaegu kõik valgubatoonid sisaldavad kollageeni, kuid tegelikult seda aktiivse koostisosana ei turundata. Vadakuvalgud on omapärase maitsega ja suurendavad viskoossust, nii et batooni saab seda sisaldada ainult teatud koguses. Kuna kollageeni molekulid on väiksemad, võib batoonides olla suurem valgukontsentratsioon.

Traditsioonilisem toiduainetööstus on kollageeni koostisainena üsna vastumeelselt kasutanud, sest selle kohta ei saa esitada tervisealaseid väiteid. Euroopas on väga raske saada EFSA väidet, kuid see on siiski paljude igapäevaste toiduainete tootjate jaoks eristuspunkt. 

Toidulisandite sektor on seda edasi viinud. Nad juba kasutavad aktiivselt kliiniliselt tõestatud koostisosi, nagu kollageen, segades neid vitamiinide ja mineraalidega, millel on EFSA väited. Nad on aru saanud, et pakend ei ole enam ainus koht, kust tarbijad koostisosade kohta teavet otsivad, seega on suurepärane, kui saate tsiteerida teaduslikke tõendeid või kliiniliste uuringute teaduslikke väiteid.

 

Mis vahe on tervisealaste väidete ja teadusuuringute tulemuste esitamise vahel?

Jällegi Euroopa näitel on mõned kiudained, mille kohta saate tervisealaseid väiteid esitada. Tootjad võivad reklaamida neid kiude sisaldavaid toite, mis on kasulikud näiteks seedimisele.  Sama kehtib ka vitamiinide ja mineraalainete kohta. C-vitamiini, raua, kaltsiumi, magneesiumi ja paljude teiste kohta võite esitada igasuguseid väiteid, kuid need on tarbijate seas üldteada, nii et need pole eriti uuenduslikud.

Teaduslikud väited seisnevad põhimõtteliselt teaduslikele tulemustele viitamises. Näiteks võib ettevõte viidata ühele või mitmele kliinilisele uuringule. Selle pakendil ei tohi otseselt mainida uurimistulemusi ega koostisosade eeliseid, nagu "hoiab ära naha vananemise" või "tugevdab luid" kuid see võib suunata inimesi nende juurde. Näiteks võib ettevõte panna selle teabe QR-koodi taha või kasutada seda turunduskampaanias. Veebisait annab rohkem võimalusi teadusliku uuringu selgitamiseks.

Kui olete toidutootja, kes puutub tarbijatega kokku ainult siis, kui nad näevad teie tooteid supermarketis või teie veebisaidil, ei ole nendega teabe jagamine enam nii lihtne. Nii et peate olema leidlik.

 

Kuidas saavad pagari-, kondiitri- ja šokolaaditööstused kollageeni kasutada?

Pagarid võiksid lisada oma küpsistesse ja kookidesse kollageeni, turul on juba kollageeniga saiu.Ma arvan, et see on koht, kus peitub kõige suurem potentsiaal. Väikesed käsitööšokolaaditootjad saavad seda ka oma toodetele lisada. Kujutage ette, et saate oma igapäevase kollageenivajaduse väikesest tükist puhtast suhkruvabast šokolaadist. Kas pole mitte suurepärane lugu suhtlemise alustamiseks? Enamik tarbijaid ei soovi igapäevaseid toidulisandeid võtta, seega on hea, kui saate igapäevastele toodetele, nagu leib ja šokolaad, lisada kasulikke koostisosi nagu kollageen. See tähendab, et nad saavad oma tavapärasest toidust piisavalt ja ei pea kulutama raha kallitele toidulisanditele. Kuid nad pole sellest tegelikult teadlikud.

Tõenäoliselt võiks leivale lisada piisavalt kollageeni, et kolmest kuni neljast õhukesest viilust päevas piisab.Me vajame vähemalt viis grammi päevas, kuigi enamik uuringuid ütleb kaheksa kuni kümme. Teil on vaja lihtsalt kaks viilu leiba hommikul, veel kaks lõuna ajal ja muul ajal jooki, küpsist või šokolaaditükki. Nii saate selle laiali hajutada ja te ei vaja suuri annuseid. See võib olla funktsionaalse toidu koostisosade tulevik.

 

Milline on parim viis kollageenitoodete positsioneerimiseks?

Parimad müügivõimalused peituvad kollageeni kui ilu- või fitnessi koostisosana reklaamimises. Need annavad kõige kiiremaid tulemusi. Mõned inimesed leiavad, et nende küüned muutuvad tugevamaks, juuksed läikivamaks ja nahk paremaks pärast mõne nädalast igapäevast tarbimist

Nii et seda on lihtne müüa. Regulaarselt treenivate inimeste sooritus paraneb kuu aja pärast ja pärast treeningut on neil vähem valu. Nii et siin on neid lihtsam veenda pärast seda, kui nad on seda võib-olla kuu aega võtnud.

Vananemise eelistest on raskem rääkida. Vanemaks saades lagundab teie keha rohkem kollageeni, kui toodab, nii et nahk muutub kuivemaks ja kortsulisemaks ning poorid suuremaks. Mida te ei näe, on see, mis teie sees toimub: teie luude mineraaltihedus väheneb ja teie luud ei suuda kaltsiumi säilitada.

Siingi mängib kollageen suurt rolli, kuid te ei näe mõju nii kiiresti. Peate seda pikka aega võtma ja loomulikult ei tunne te, et teie luud on tugevamad, kuigi teil võib tekkida vähem valu ja jäikust.

 

Kas saiale ja kondiitritoodetele on lihtne kollageeni lisada? 

See on puhas proteiin ja oma omaduste poolest väga mitmekülgne, nii et seda on lihtne teiste koostisosadega segada. Sellel on neutraalne maitse ja see on küpsetusstabiilne, mis tähendab, et saate seda kasutada mitmel viisil. Ma arvan, et on väga huvitav näha, kas kollageeni saab lisada igapäevastele toodetele nagu leib. Toitumine on oluline viis krooniliste haiguste ennetamiseks, seega arvan, et teaduslikult tõestatud koostisosi nagu kollageen kasutatakse igapäevases toitumises palju laiemalt.

Kliiniliste uuringute tulemuste selgitamine tarbijatele on ülioluline, seega arvan, et fundamentaalsete uuringute ja toiduainete sektorid peavad tegema koostööd, et edendada inimeste tervist kogu maailmas. See on meie missioon Puratoses. Püüame turustada uuenduslikke pagari-, kondiitri- ja šokolaadi lahendusi, sest maitsev ja tervislik on meie tulevik.

Related Articles